Elektrotechnieken (D/A)
"Elektriciteit als transfer tussen technisch concept en remote control."
PROFIEL
- Je kan probleemoplossend denken
- Je bent innovatief en ruimdenkend
- Je bent onderzoekend en leergierig
- Je hebt een passie voor elektriciteit
Het uiteindelijke loopbaantraject van een leerling die Elektrotechnieken heeft gestudeerd, kan variëren afhankelijk van zijn/haar interesses, vaardigheden en verdere hogeschool-opleiding. Mogelijke carrièremogelijkheden omvatten onder meer werk als elektricien, automatiseringstechnicus, engineering, technisch consultant of projectmanager in diverse industrieën zoals energie, telecommunicatie en maakindustrie.
Al vanaf het tweede jaar maak je geleidelijk kennis met de wereld van zowel huishoudelijke als compacte industriële elektrische installaties. Je leert niet alleen storingen op te sporen, elektrische systemen te ontwerpen en te plaatsen, maar je past ook de basisprincipes van automatisering toe op deze installaties. De focus van deze richting ligt op het verwerven van kennis en vaardigheden met betrekking tot elektriciteit, basis-elektronica en energiesystemen, waaronder zonnepanelen.
Zowel theoretische concepten als praktische toepassingen worden behandeld, waarbij leerlingen regelmatig hands-on ervaring opdoen met het ontwerpen, bouwen en onderhouden van verschillende elektrische systemen, inclusief verlichtingen en elektromotoren en zoveel meer.
Een logische overgang naar de derde graad is een doorstroom naar Elektrotechnieken of Industriële ICT.
LESSENTABEL
ELEKTROTECHNIEKEN | ||
3de | 4de | |
Algemene Vakken | 15 | 15 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Nawet* | 1 | 1 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Richtingspecifiek | 15 | 15 |
Wiskunde | 3 | 3 |
Elektriciteit | 3 | 3 |
Mechanica | 3 | 3 |
Project Elektrotechnieken | 6 | 6 |
Life Skills | 2 | 2 |
Life skills | 2 | 2 |
TOTAAL | 32 | 32 |
*Nawet = bio + chemie
IN BEELD
LIFE SKILLS
Samen met je klasgenoten werk je actief aan het versterken van de band tussen jullie en het ontwikkelen van sociaal-relationele vaardigheden, wat essentieel is voor burgerzin. We streven ernaar om je perspectief op de wereld te verbreden, zodat je een dieper begrip krijgt van de maatschappij waarin we leven.
De nadruk ligt op het bevorderen van een positieve groepsdynamiek, waardoor een stimulerende leer- en leefomgeving ontstaat, waarin iedereen zichzelf kan blijven. We moedigen je aan om jezelf beter te leren kennen en te ontwikkelen, terwijl je tegelijkertijd de ruimte krijgt om je eigen identiteit te behouden, zelfs te midden van groepsdruk.