Visie
Visie van Studentenhuis Atlas College
Bij Studentenhuis Atlas College streven we ernaar een omgeving te creëren waarin elke leerling zowel fysiek als emotioneel welbevinden ervaart. Onze visie is opgebouwd uit vier pijlers die de kern van onze aanpak vormen.
1. Fysiek en emotioneel welbevinden
Goed voelen:
We hechten veel waarde aan duidelijkheid, transparantie en inspraak voor onze internen. We bieden hen de ruimte om actief deel te nemen aan de werking van het internaat en moedigen hen aan hun eigen identiteit te ontwikkelen, met respect voor de diversiteit van anderen. We streven naar een gezonde balans tussen vrije tijd en studie, waarin onze internaatmedewerkers oog hebben voor het welzijn van elke leerling en hier actief tijd en ruimte voor vrijmaken.
Fysieke veiligheid:
We waarborgen de veiligheid van onze leerlingen door een goed onderhouden gebouw met duidelijke zichtbaarheid van pictogrammen en vluchtwegen. We zien strikt toe op de hygiëne van kamers en gebouwen en garanderen continu toezicht door de fysieke aanwezigheid van opvoeders. Daarnaast hanteren we een duidelijk beleid rond alcohol, drugs en fysiek geweld, en zorgen we voor een evenwichtige voeding in ons Atlasrestaurant.
Emotionele veiligheid:
We bieden duidelijkheid en structuur door heldere leefregels en een goed georganiseerde dagstructuur. We geven onze internen verantwoordelijkheden en moedigen een laagdrempelige relatie aan tussen opvoeders en leerlingen. We zetten in op het opbouwen van een sterke vertrouwensband tussen opvoeder en intern en maken ruimte voor welzijnsgesprekken, zowel individueel als in groep, om zo het emotionele welzijn van elke leerling te waarborgen.
2. Bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling
Bij Studentenhuis Atlas College creëren we een duidelijk afsprakenkader waarbinnen onze internen zich kunnen bewegen. We bieden iedere interne gelijke vrijheid en vertrouwen om zichzelf te ontplooien binnen dit kader. Positieve gedragingen worden benadrukt en er is een verschil in bejegening tussen individuele begeleiding en groepsdynamiek. We bieden kansen voor sleutelervaringen die helpen bij de persoonlijke ontwikkeling en voorzien handvatten om in relaties met anderen te ontdekken wie je bent. We bereiden onze leerlingen voor op het leven in een “mini-maatschappij” en zijn waakzaam voor seksuele integriteit, terwijl we handvatten bieden om weerbaar in het leven te staan.
We bieden een uitgebreid activiteitenaanbod, met een globale planning aan het begin van het jaar waarin culturele, pedagogische en ontspanningsactiviteiten zijn opgenomen. We staan open voor de inbreng van onze internen en passen ons programma aan om beter aan te sluiten bij hun behoeften en wensen. Daarnaast bieden we participatiekansen door deelname aan de internenraad, het doen van maaltijdsuggesties en deelname aan groepsgesprekken.
3. Bijdragen aan de sociale ontwikkeling
Bij Studentenhuis Atlas College helpen we onze leerlingen om sterke banden te ontwikkelen met hun medeleerlingen. Aan het begin van het schooljaar leggen we de nadruk op verbondenheid en groepsvorming om het aangaan van nieuwe sociale contacten te vergemakkelijken. Tijdens eetmomenten vragen we om multimedia in te leveren om maximale interactie te bevorderen. In groeps- en kringgesprekken verkennen we verschillen en zoeken we consensus over gevoelige en actuele onderwerpen. Bij ruzies en onenigheden richten we ons op het bevorderen van onderling gesprek en oplossen van conflicten. We moedigen respectvol gedrag aan en stimuleren empathie door groepsgesprekken, het respecteren van grenzen, en het geven van het goede voorbeeld als opvoeder. We gaan in dialoog over ongepast gedrag en leren onze internen te reflecteren over hun handelen.
4. Overdracht van waarden en normen
Bij Studentenhuis Atlas College dragen we de waarden van ons schoolproject nauw aan het hart: persoonlijk, professioneel en hartelijk. Deze waarden komen tot uiting in onze begeleiding van internen, onze contacten met ouders en onze communicatie en samenwerking met de verschillende domeinen op school en externe partners.