Beeldende Vorming (D)
”Kunst is de lijn rond je gedachten” – Gustav Klimt
Beeldende Vorming (BV) is een doorstroomrichting waarin je op zoek gaat naar een eigen beeldtaal en de componenten van deze beeldtaal leert kennen en gebruiken. De nadruk ligt vooral op de ontwikkeling van een creatief proces, meer dan op een afgewerkt eindproduct. Je artistieke projecten zijn theoretisch en conceptueel sterk onderbouwd. In deze richting maak je voor de kunstvakken een keuze uit het atelier Beeldende Vorming of de digitale variant: het atelier Digitale Beeldvorming. Je combineert je artistieke gedrevenheid met een brede algemene en theoretische vorming. Talen, wiskunde en kunstgeschiedenis zijn kernvakken. Daarnaast kan je kiezen om je te verdiepen in een uur filosofie of een uur extra wiskunde. Het pakket wiskunde is dan qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met het programma van wiskundige richtingen.
Profiel
- Je denkt in beelden en hebt talent voor tekenen.
- Je wil een persoonlijke artistieke ontwikkeling combineren met een theoretische vorming.
- Je wil kritisch reflecteren en je eigen ideeën leren vormgeven.
En daarna?
Na de richting Beeldende Vorming kan je een brede waaier van studierichtingen in het hoger onderwijs aanvatten. Je bent degelijk voorbereid op een academische bachelor- en masteropleiding binnen het studiegebied Beeldende kunsten of voor een artistieke professionele bacheloropleiding. Maar je kan ook een andere academische bachelor- en masteropleiding aan de universiteit of een professionele bacheloropleiding aan een hogeschool aanvatten.
Inhoudelijk aansluitende professionele bacheloropleidingen zijn o.a. Visual Design (Beeldende vormgeving), Digital Design and Development, Digital Arts & Entertainment, Interieurvormgeving en Educatieve opleiding Secundair onderwijs (Plastische opvoeding of Project kunstvakken).
Inhoudelijk aansluitende academische bacheloropleidingen zijn o.a. studierichtingen binnen het domein Beeldende kunsten (Vrije kunsten, Grafisch ontwerp, Juweelontwerp en edelsmeedkunst, Kostuumontwerp), Audiovisuele kunsten (Game Design), Productontwikkeling, Product design, Kunstwetenschappen.
Lessentabel
Beeldende Vorming | ||
BV | D | D |
| 5de | 6de |
Algemene Vakken | 23 | 23 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Kunstgeschiedenis | 2 | 2 |
optie 1: Filosofie* | 1 1 | 1 1 |
Kunstvakken | 11 | 11 |
XYZ | 1 | 1 |
Waarnemingstekenen | 3 | 3 |
optie 1: Beeldende Vorming* | 7 7 | 7 7 |
Concept | - | - |
TOTAAL | 34 | 34 |
D - doorstroming naar hoger onderwijs
* Je volgt 1 van de 2 opties.
Artistiek proces
Jij. Wij. Atelier.
Binnen elke opdracht begeleiden betrokken vakleerkrachten je in het atelier, het beeldatelier, om je eigen ideeën mee te ondersteunen en vorm te geven. Zo creëer je steeds vanuit een onderzoekende houding. Daarbij staan het kritisch reflecteren en innoverend denken centraal. Elke les krijg je constructieve feedback waarmee je aan de slag gaat. Het vormt de basis van een waardevolle en interessante wisselwerking. Naast het nieuwsgierig onderzoeken en het openstaan voor feedback zijn ook communicatie en zelforganisatie belangrijke vaardigheden die je leert en die ook worden verwacht. Je communiceert namelijk steeds met je leerkrachten en klasgenoten over je ontwerpen en zij helpen je om je werk ook te verdedigen tegenover een jury. Door onze sterke individuele begeleiding en open dialoog leer je immers om je eigen beeldtaal te ontdekken, te onderzoeken en verder te ontwikkelen.
Kritisch kijken. Onderzoeken. Experimenteren.
Binnen de kunstvakken, maar ook in het vak XYZ, maak je kennis met het beeld en de vormgeving van vroeger en nu. Zowel kunstactualiteit als de hedendaagse en maatschappelijke context waarin we leven zijn belangrijke inspiratiebronnen. Er wordt steeds op zoek gegaan naar een cross-over tussen beide. Daarnaast worden er ook handvaten aangereikt om kunst te analyseren en je ideeën te onderbouwen. Er wordt ruimte gecreëerd om over kunst te spreken, erover na te denken en vooral – je door kunst te laten inspireren. Het vak leert je op een andere en kritische manier kijken naar kunst en de wereld om je heen. Het zorgt voor een ruimere omkadering binnen de kunstvakken en ter ondersteuning van artistieke lezingen, culturele uitstappen, buitenlandse studiereizen en je EXIT-werk in het zesde jaar.