Audiovisuele Vorming (D)
“Poetry is an awareness of the world, a particular way of relating to reality” ― Andrei Tarkovsky
Audiovisuele Vorming (AVV) is een doorstroomrichting waarin je de wereld om je heen verkent door middel van het stilstaande en bewegende beeld. Je laat je inspireren door je observaties en waarnemingen, maar ook door je persoonlijke leefwereld en verbeelding. Als onderzoekende ‘ik’ leer je je eigen verhaal bedenken, vertellen en vertalen naar een fotografisch beeld en verfilmen tot een video. Hiervoor ontwikkel je je concepten, schrijf je een scenario, ontwerp je een storyboard en leer je je beelden bewerken en monteren. Je gaat aan de slag in de donkere kamer, in de studio en op locatie voor het vastleggen van je beelden. Je combineert je artistieke gedrevenheid met een brede algemene en theoretische vorming. Talen, wiskunde, kunstgeschiedenis en filosofie zijn kernvakken.
Profiel
- Je bent geïnteresseerd in kunst.
- Je bent nieuwsgierig naar de mogelijkheden van het stilstaande en bewegende beeld.
- Je houdt van artistieke uitdagingen en durft experimenteren met hedendaagse media.
- Je wil een persoonlijke artistieke ontwikkeling combineren met een theoretische vorming.
En daarna?
Na de richting Audiovisuele Vorming kan je een brede waaier van studierichtingen in het hoger onderwijs aanvatten. Je bent degelijk voorbereid op een academische bachelor- en masteropleiding binnen de studiegebieden Audiovisuele kunsten en Beeldende kunsten. Maar je kan ook een andere academische bachelor- en masteropleiding aan de universiteit of een professionele bacheloropleiding aan een hogeschool aanvatten. Je kan ook kiezen voor een meer theoretische opleiding aan een hogeschool of universiteit.
Inhoudelijk aansluitende professionele bacheloropleidingen zijn o.a. Digital Design and Development, Visual Design (Beeldende vormgeving) en Educatieve opleiding Secundair onderwijs (Plastische opvoeding of Project kunstvakken).
Aansluitende academische bacheloropleidingen zijn o.a. studierichtingen binnen de domeinen Audiovisuele kunsten (Animatiefilm, Film, Regie) of Beeldende kunsten (Fotografie) of Kunstwetenschappen.
Lessentabel
Audiovisuele Vorming | ||
AVV | D | D |
5de | 6de | |
Algemene vakken | 24 | 24 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Kunstgeschiedenis | 2 | 2 |
Filosofie | 1 | 1 |
Kunstvakken | 11 | 11 |
XYZ - beeld | 1 | 1 |
XYZ - geluid | 1 | 1 |
Fotografie | 4 | 4 |
Video | 4 | 4 |
Technologie | 1 | 1 |
Concept | - | - |
TOTAAL | 34 | 34 |
D - doorstroming naar hoger onderwijs
Artistiek proces
Jij. Wij. Studio.
Binnen elke opdracht begeleiden betrokken vakleerkrachten je in de studio, het audiovisueel atelier, om je eigen ideeën mee te ondersteunen en vorm te geven. Zo creëer je steeds vanuit een onderzoekende houding. Daarbij staan het kritisch reflecteren en innoverend denken centraal. Elke les krijg je constructieve feedback waarmee je aan de slag gaat. Het vormt de basis van een waardevolle en interessante wisselwerking. Naast het nieuwsgierig onderzoeken en het openstaan voor feedback zijn ook communicatie en zelforganisatie belangrijke vaardigheden die je leert en die ook worden verwacht. Je communiceert namelijk steeds met je leerkrachten en klasgenoten over je ontwerpen en zij helpen je om je werk ook te verdedigen tegenover een jury. Door onze sterke individuele begeleiding en open dialoog leer je immers om je eigen beeldtaal te ontdekken, te onderzoeken en verder te ontwikkelen.
Kritisch kijken. Onderzoeken. Experimenteren.
Binnen de kunstvakken, maar ook in het vak XYZ, maak je kennis met het beeld en de vormgeving van vroeger en nu. Zowel kunstactualiteit als de hedendaagse en maatschappelijke context waarin we leven zijn belangrijke inspiratiebronnen. Er wordt steeds op zoek gegaan naar een cross-over tussen beide. Daarnaast worden er ook handvaten aangereikt om kunst te analyseren en je ideeën te onderbouwen. Er wordt ruimte gecreëerd om over kunst te spreken, erover na te denken en vooral – je door kunst te laten inspireren. Het vak leert je op een andere en kritische manier kijken naar kunst en de wereld om je heen. Het zorgt voor een ruimere omkadering binnen de kunstvakken en ter ondersteuning van artistieke lezingen, culturele uitstappen, buitenlandse studiereizen en je EXIT-werk in het zesde jaar.