Architecturale Vorming (D)
“The most important thing is that you love what you are doing, and the second that you are not afraid of where your next idea will lead” ― Charles Eames
Architecturale Vorming (ARV) is een doorstroomrichting waarin je je culturele belangstelling verruimt en je interesse in onze gebouwde leefomgeving, architectuur en vormgeving verdiept. In het architectuuratelier ga je aan de slag met de ruimte waarin we leven. Je onderzoekt, ontwerpt en leert je creatieve ideeën visualiseren met schetsen, tekeningen, maquettes en modellen. Dat doe je zowel handmatig als digitaal. Je combineert je artistieke gedrevenheid met een brede algemene en theoretische vorming. Wiskunde, wetenschappen, kunstgeschiedenis en talen zijn jouw kernvakken. Het pakket wiskunde en wetenschappen is qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met het programma van wiskundige richtingen.
Profiel
- Je bent geïnteresseerd in kunst en architectuur.
- Je wil je ruimtelijk denken verder ontwikkelen en ruimtes ontwerpen en vormgeven.
- Je hebt oog voor materialen, detail en afwerking.
- Je schrikt niet terug van een stevig pakket wiskunde en natuurwetenschappen.
En daarna?
Na de richting Architecturale Vorming kan je een brede waaier van studierichtingen in het hoger onderwijs aanvatten. Door het atelierwerk en het stevige pakket wiskunde, wetenschappen, kunstgeschiedenis, talen en hedendaagse architectuur verwerf je de kennis en de studiehouding om te kiezen voor een academische bachelor- en masteropleiding in de ontwerpwetenschappen. Maar ook een andere academische bachelor- en masteropleiding aan de universiteit, of een professionele bacheloropleiding aan een hogeschool behoren zeker tot de mogelijkheden.
Inhoudelijk aansluitende professionele bacheloropleidingen zijn o.a. Bouw, Interieurvormgeving, toegepaste architectuur, Visual design (Beeldende vormgeving), Educatieve opleiding Secundair onderwijs (Plastische opvoeding of Project kunstvakken).
Inhoudelijk aansluitende academische bacheloropleidingen zijn o.a. Architectuur, Interieurarchitectuur, Productdesign, Kunstwetenschappen.
Lessentabel
Architecturale Vorming | ||
ARV | D | D |
| 5de | 6de |
Algemene Vakken | 24 | 24 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Toegepaste fysica | 1 | 1 |
Toegepaste chemie | - | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 |
Kunstgeschiedenis | 2 | 2 |
Kunstvakken | 10 | 10 |
XYZ | 1 | 1 |
Architecturale vorming | 6 | 6 |
Computertekenen | 3 | 3 |
Concept | - | - |
TOTAAL | 34 | 34 |
D - doorstroming naar hoger onderwijs
Artistiek proces
Jij. Wij. Lab.
Binnen elke opdracht begeleiden betrokken vakleerkrachten je in het lab, het architectuuratelier, om je eigen ideeën mee te ondersteunen en vorm te geven. Zo creëer je steeds vanuit een onderzoekende houding. Daarbij staan het kritisch reflecteren en innoverend denken centraal. Elke les krijg je constructieve feedback waarmee je aan de slag gaat. Het vormt de basis van een waardevolle en interessante wisselwerking. Naast het nieuwsgierig onderzoeken en het openstaan voor feedback zijn ook communicatie en zelforganisatie belangrijke vaardigheden die je leert en die ook worden verwacht. Je communiceert namelijk steeds met je leerkrachten en klasgenoten over je ontwerpen en zij helpen je om je werk ook te verdedigen tegenover een jury. Door onze sterke individuele begeleiding en open dialoog leer je immers om je eigen beeld- en architectuurtaal te ontdekken, te onderzoeken en verder te ontwikkelen.
Kritisch kijken. Onderzoeken. Experimenteren.
Binnen de kunstvakken, maar ook in het vak XYZ, maak je kennis met architectuur, vormgeving en kunst van vroeger en nu. Kunst- en architectuuractualiteit en de hedendaagse maatschappelijke context waarin we leven zijn belangrijke inspiratiebronnen. We reiken handvaten aan om naar architectuur en kunst te kijken, te analyseren en ideeën te onderbouwen. We creëren ruimte om over architectuur en kunst te spreken, erover na te denken en je te inspireren. Zo zorgt XYZ voor het ruime culturele kader binnen de kunstvakken en een leidraad bij artistieke lezingen, culturele uitstappen, buitenlandse studiereizen en je EXIT-werk in het zesde jaar.