Visie
De ATLAS missie en visie worden op Kunst & Vormgeving in een aantal artistieke en creatieve krachtlijnen vertaald.
Doel
Op Kunst & Vormgeving willen we je artistieke vaardigheden bijbrengen en een persoonlijke beeldtaal helpen ontwikkelen. Maar dat niet alleen: we willen je ook een degelijke algemene vorming meegeven en taalvaardiger maken. Algemene vakken en kunstvakken vullen mekaar aan. Kunst wordt ook ingezet als middel om je algemene ontwikkeling te versterken. Daarnaast willen we je met een artistieke blik leren kijken en je via kunst de wereld en jezelf in die wereld laten ontdekken.
Proces
Jij bent uniek. Wij, als kunstschool, willen dat ook zijn: een team van leerkrachten helpt jou persoonlijk groeien als bedenker, als maker en als mens. Ze geven jou de ruimte en de nodige begeleiding - zowel in groep als individueel - om je persoonlijkheid en je artistieke vaardigheden verder te ontwikkelen en je algemeen te vormen, zodat je zelfverzekerd stappen kan zetten in de creatieve wereld en in de maatschappij in het algemeen. Dankzij wederzijds respect en open communicatie ontstaat er zo een bijzondere relatie tussen leerling en leerkracht.
Leerkrachten helpen je om je interesse in kunst en vormgeving verder te ontwikkelen. Je leert concepten uitdiepen en vertalen naar beelden, woorden of beweging. Dat proces om je zowel intellectueel als artistiek te ontplooien vraagt ook engagement van jou. Je wil ervoor gaan en bent bereid om kritisch na te denken en aan zelfreflectie te doen. Je durft naar jezelf kijken, stapjes terugnemen en jezelf bijsturen. Je staat open voor feedback en gaat ermee aan de slag. Je communiceert open en respectvol met je medeleerlingen en de leerkrachten die je begeleiden. Je leert je eigen mening verwoorden, maar ontdekt ook de visie van anderen en leert die waarderen.
Toekomst
Doordat je in onze school niet alleen algemeen gevormd wordt, maar ook een creatief proces doorloopt en zelfstandig leert werken, ontwikkel je waardevolle vaardigheden die je optimaal voorbereiden op het hoger onderwijs. Maar ook op de maatschappij. De technologische en gedigitaliseerde wereld van vandaag geeft ons veel mogelijkheden, maar evenzeer uitdagingen. Dankzij het algemeen vormende karakter van kunstonderwijs en haar streven om via kunst te leren samenwerken, communiceren en probleemoplossend te denken, is het profiel van een afgestudeerde kunstschoolleerling erg gegeerd vandaag. Onze maatschappij is immers op zoek naar kritische en creatieve denkers die out-of-the-box kunnen denken, evenals naar doordachte doeners.
Context
Kunst is interactie tussen maker en toeschouwer. De manier waarop kunstenaars willen communiceren met een publiek wordt niet alleen bepaald door hun persoonlijke voorkeur, maar ook door de omgeving waarin ze opgroeien en de ruimere context waarin we allemaal leven.
Voor Kunst & Vormgeving is die context deels een Genkse context: als school onderhouden we nauwe banden met de culturele sector (musea, Genkse sites als C-Mine enz.). Maar we leren onze leerlingen ook om verder te kijken en nemen hen op kunst- of projectdagen mee naar musea en steden buiten Genk en buiten Belgiƫ. We motiveren hen om ook buiten de schoolse context zelf actief op zoek te gaan naar kunst en te kijken naar de maatschappij, naar de wereld. Hoe anders kan je de wereld ontdekken waar je zelf een mening over moet leren vormen?