Het Artistiek Proces
Kijken naar Kunst: Hoe ga je aan de slag binnen een kunstvak?
Wanneer je artistiek aan de slag gaat binnen een kunstvak (beeldende kunsten of podiumkunsten), doorloop je een circulair proces waarin kijken, verdiepen, experimenten, vertalen en reflectie een essentiële rol spelen.

01. Introductie – Kijken en Inspireren
Je maakt kennis met een kunstenaar, een kunststroming of een bepaald thema. Dit eerste moment van kijken prikkelt je nieuwsgierigheid en nodigt uit om verder te onderzoeken. Door aandachtig te observeren, ontdek je nieuwe invalshoeken en raak je geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan.
02. Beeldonderzoek – Ontdekken en Verdiepen
Een specifieke prikkel zet je aan om verder te kijken, om te ontdekken en je verdiepen. In deze fase zoom je in op een kunstenaar of thema, waarbij je brainstormt en inspiratie verzamelt via woorden, maar ook beelden. Je bestudeert de beeldtaal van andere kunstenaars en onderzoekt hoe zij hun ideeën vertalen naar visuele kunst.
03. Voorstudies – Visualiseren en Experimenteren
Na de onderzoeksfase begint het concretiseren van je ideeën. Zo formuleer je je concepten, verzamel je ideeën en maak je de eerste visuele vertalingen via schetsen of ander beeldmateriaal. Dit vormt de basis van je eerste beeldverslag en is belangrijk voor de verdere uitwerking.
04. Opdracht en Feedbackmomenten – Vertalen en Experimenteren
Samen met je leerkrachten ga je je voorstudies afbakenen en bepaal je de richting van je werk. Je verfijnt je concept, experimenteert en onderzoekt welke materialen en technieken zullen helpen bij het realiseren van je ideeën. De feedbackmomenten, 1 op 1 of klassikaal, stimuleren je om steeds met een open en kritische blik te blijven kijken naar je eigen werk. Op die manier helpt je om bewuste keuzes te maken in je artistiek proces.
05. Presentatie, Toonmoment of Jury – Delen en Evalueren
Aan het einde van elke opdracht presenteer je jouw werk. In de tweede graad gebeurt dit via klassikale besprekingen en een toonmoment voor je kunstleerkrachten. Op die manier krijg je ruimte en tijd om je beeldtaal te laten groeien. In de derde graad ga je nog een stap verder en toon je je werk aan een jury. In het zesde jaar werk je toe naar je EXIT-presentatie, waar ook externe professionals uit het artistieke werkveld aanwezig zijn.
06. Evaluatie en Zelfreflectie – Reflecteren en Groeien
Het artistieke proces wordt afgesloten met een evaluatie. Je ontvangt feedback en procescijfers die je inzicht geven in je evolutie. Door terug te blikken op je sterke punten en verbeterpunten leer je jezelf als artistiek persoon beter kennen en ben je klaar voor een volgende uitdaging.